"Take nothing but memories. Leave nothing but footprints. Kill nothing but time."





29 March, 2010

MEMORI CINTA SEMALAM - PART 2

Gedegang…..!!!!!!!!!!!!!! aduuhhh… sapa plak yg langgar file aku ni… habis berterabur… terus lamunan aku terhenti….

♪ Terhenti lamunan bila ku dikejutkan....Engkau dipimpin pergi oleh seseorang ♪

Cuuttt…..!!!!!!!!!

" Leeyyya….ssooooryyy…, aku tak sengaja.." lembut je suara ni… aku dah tau sapa…
"eh kau ni napi… jalan kalo tak macam ratu kebaya tak boleh ke?? Tangan tu kepit la… habis file aku…hah apalagi kutip la balik!!!.." mulut aku mmg laser sket ngan minah ni.. opssss… mamat ni…. Nama elok2 mak ayah letak hanafi… gatai2 nak tukar jadi fifi… mmg kene la ngan aku…. Suka2 nak mengurangkan kaum adam kat muka bumi ni…

"ala... aku nak cepat ni… ada meeting ngan Client ni..." aku dah agak.. mesti si napi ni sebok nak g meeting ngan client dr Singapore tu…org tak ajak pon sebok nak join… pasal mamat konon macho la… tall..dark n hensem… ceh… tak tertarik menarik pon aku tgk… not my taste not my taste… malas nak layan… Napi terus tinggalkan aku mengutip file2 yg berterabur… hangin je aku…nanti kau napi…aku Cuma memandang lenggok napi yg macam ratu kebaya tu…. Teringat aku masa aku marah suruh dia jalan macam lelaki normal… dia try la jalan… tapi aku tgk dah macam robot tempang je… alih2 dia balik pada jalan ratu kebaya dia tu… moga2 nanti si napi ni jadi LELAKI SEJATI suatu hari nanti.. itu doa aku…. Amin…

Tapi org yg macam si napi ni paham hati perempuan… mungkin sebab jenis separa2 ni… hehehe tak baik aku ni…

“ Leeya... kau ni broken heart ek??” di suatu petang yg dingin aku di aju soalan hampeh…apsal tetiba mamat ni tanya soalan sengal ni….

" Tak la…blendedheart..!!” amik kau… byk sgt tanya…hahaha

“blendedheart???” terdiam sekejap si napi… agaknya tgh pk apa maksudnya…

“ko paham tak???” Aleeya kesian tgk muka napi yg mula blur2…Cuma gelengan dr napi…

“hehehe.. ko ni, tu pon tak paham…. Aku bukan broken heart tapi hati aku ni dah kene blend… macam blender tu… hancur lumat… kalo broken still ko leh cantum2… tapi aku ni dah hancur lumat…” panjang explanation aku bg pd napi….

Aku lihat wajah napi semakin berkerut… Aik tak paham lagi ke…???
" Leeya…. Sian kat kau kann… sapa mamat yg jahat tu???"...
Fuhhh .. nasib baik dah paham…. Kalo tak paham tadi mmg kene sekeh mamat sorang ni…
"dah la… citer lama… Cuma kekadang bila teringat tu yg buat aku sedey…. Aku dah terminate pon dia.. tapi memori ni aku tak jumpa button delete… huhuhu…"
Aleeya masih cuma sembunyikan kesedihan… air mata ni asyik nak kuar je…. Udah2 le tu…
-------------------------------------------------------------------------------------------
Please get your robe and scarf/tudung on the stated date… bla bla..bla…
“kenapa la aku kene pegi lagi tempat tu…hmmm…. Wat aku teringat kat dia je…“

Terasa lain waktu aku melangkah masuk ke Multipurpose Hall… terasa lemah kaki Aleeya saat terpandang wajah yg berada di kaunter smart card…

" Ya Allah… kenapa dia perlu ada kat sini…"

Belumpun sempat Aleeya menghulurkan borang….

"Rizal.. ni awek ko nak amik smart card ni… ko nak bagi sendiri tak???" laung si Saiful pd insan yg amat aku benci.. Benci ke???….aku tak pernah mampu utk membencinya…kenapa ek?? Lu pikirlah sendiri…

"awak masuk ikut pintu tu..“ jari Rizal menuding ke arah pintu yg di khaskan hanya utk komiti convo… dan Aleeya hanya mampu menurut.. gelodak di hati hanya Allah saja yg tahu…

“ awak dah keje?”… soalan pertama setelah lama kami berpisah…
"Belum.." pendek sahaja Aleeya menjawab…menahan rasa dalam hati…

"Kenapa tak keje lagi???“ ceh bole tanya cenggitu.. apa dia ingat aku suka2 taknak keje… dah tak der rezeki aku lagi nak wat camana….Aleeya hanya mampu menjerit dalam hati….sabar Aleeya sabar…. Tapi belum sempat aku jawab…dia dah hilang… dan aku tunggu macam tunggu bulan jatuh ke riba…. Hampeh…itulah kali terakhir aku jumpa insan bernama Rizal Fazri…. TERMINATED….
--------------------------------------------------------------------------------------------
aduh… lambat plak harini…. Mintak2 la sempat…“ Aleeya masih tercari-cari tag nama dia…nasib baik ada… sampai di depan pintu lif…

“sapa yg macam tugu Negara ni??? Tak penah tgk pon muka dia..” Aleeya mengomel dalam hati…
“ arghh.. lantak la.. apsal aku nak sebok plak… bukan sedara mara aku pon.."
“Level 8” terdengar suara kakak lif memberitahu aku dah sampai office..
“ Aik mamat tugu Negara ni pun level sama aku gak???” Department aku ker??? Tak penah nampak pon datang interview. Gasak la.. aku dah lambat ni…

Dear Miss Aleeya,

Please attend this course as our representative. For any enquiries please liaise with our secretary….

Wahh… pepagi dah dapat email bosan ni…sapa la yg gatai2 propose nama aku kat bos ni.. kalau aku dapat tau, mmg kene pangkah ngan aku…

Aduh tak pepasal kene attend course yg kebarangkalian utk aku mengantuk sgt tinggi… aiseh… aku sorang jeke??? Tak nampak org lain pon…

" Hi..” tersentak aku bila disapa tak semena2….

" Haaa???"… budak ni lagi…

" Awak sorg jeke???" ni aku malas nak jawab soklan yg tak mencabar minda…
" Tak lah.. ni ramai ni…" aku mula la nak loyar buruk… aiseh.. sian plak.. dah la baru kenal dah kene smash ngan aku… budi bahasa budaya kita…. Hehehe
"Sorry.. sorry… I sorg je.. tu yg tercari2 sapa yg kenal…” nasib baik mood aku ada baik sikit ini hari….

Senyuman terukir di bibir mamat tugu Negara ni…
Sweet plak aku tgk mamat ni senyum..
Aleeya.. ingat jgn perasan…. Ko tak kenal lagi dia sapa…

"Awak Aleeya kan??”
" Hmmm ya… u?”
"Saya Zahari” aku tenung mata mamat ni.. aiseh tenang je… suka plak aku tgk…
Asyik sungguh si Aleeya pandang jejaka di depan tanpa dia sedari dia dah terlebih pandang.. bukan pandang lagi tapi ni dah tahap tenung macam nak telan….
"Kenapa pandang saya macam tu??"
"Sory sory.. tak der pape…” benci benci kantoi… aku ni mmg suka mengantoikan diri sendiri…

"Mana u tau nama I??" wondering…. Dalam erti kata lain perasan glamer haha

"Dari Encik Rahman…”

" Oooo.. so, u ni dr department rumah mayat la…".… oppss.. aku dah terlepas cakap…

Terkebil2 mamat ni dengar department rumah mayat.. hahahaha gelaran utk department structure yg dihuni oleh pakcik2 veteran… hehe

"Kenapa panggil macam tu???” belum pon aku sempat jawab tetiba seorg gadis genit menghampiri aku dan Zahari…

"Hi, i’m Sofia… are both of you from the same company?" gadis genit yg agak daring penampilannya memperkenalkan diri sebagai Sofia…

" Yup.. too obvious??” pelik kenapa dia bole terus tanya macam tu…

"Couple ke??” ni lagi satu soalan pelik… Aleeya terus pandang jejaka disebelahnya… Cuma senyuman terukir di bibir mamat tugu Negara ni…

“Eh bole senyum je plak” gerutu hati Aleeya… mmg betul la ko ni macam tugu…
"Eh tak la…” cepat2 Aleeya menafikan… mulanya Aleeya malas nak menjawab.. tapi bila teringat dia penah nampak mamat ni makan ngan seorang gadis terus dia pangkah….
" Tak derla u berdua pakai baju kaler sama…. So, i thought both of u ni couple.."

Penjelasan yg buat aku tak berapa puas hati…bole jump into conclusion hanya kerana pakai baju kaler sama…

Aleeya memandang baju yg di pakai Zahari… Ceh.. yg ko pegi pakai baju kaler purple jugak nape??? Bentak hati Aleeya…

Lantakla… perbualan tamat setakat itu sahaja dan Aleeya mengharungi sepangjang hari dengan rasa bengang…
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Sampai je kat pintu lif Aleeya ternampak mamat tugu Negara sedang menunggu lif.. alamak.. dia pulak ada kat situ.. buat bodoh je la…
Sikit pon Aleeya tak pandang lelaki di depannya…walaupon dia terasa ada bahang mata yg asyik memandang tembus ke arahnya..

Buka je lif Aleeya terus meluru masuk… berdua dalam lif membuatkan dia rasa kurang selesa.. kene plak mamat tu dok kat belakang…serius senyap macam kene langgar garuda…

"Awak tak jawab lagi soalan saya hari tu??"

Soalan??? Apahal mamat ni.. soalan apa plak?? Mana ada dia ckp pape seingat aku tadi…

“Soalan apa??? Bila masa awak tanya saya?? Saya tak dengar pon awak tanya apa2?”

Aku pandang mamat tu tapi dia tergelak bila aku mmg blur soalan apa…

" Hehe muka awak ni bila blur cute la…”

Cute?? Itu puji ke mengeji… aku tak lentuk la wat ayat2 skema tu…

"Pasal department rumah mayat”….

Aku terus gelak kecil.. Adoi la.. ingatkan apa la tadi…. aku pun dah lupa.. dia leh ingat lagi… betul ke tak budak ni….

“ Kenapa nak tau sgt??”
“ Curious…nape??”
" Ok…kitorang apa tau tak??? pasalnyee department awak tu dah macam masuk rumah mayat. Awak tak perasan… sunyi sepi… sian kat awak kan???..”

Ceh yg aku nak kesian buat apa.. padan muka dia… hahaha

" Tak la.. ok je… ke awak yg bosan pasal saya tak masuk department awak??”
Ek eh mamat ni.… sengal ke hapa… malas nak layan…. Buka je pintu lif aku terus masuk…. GILAAA….
-------------------------------------------------------------------------------------------

" Good Morning Leeyaku sayang.... Ada org kirim salam sayang..!!!!" Napi dengan lenggok suara yg kadang2 buat Aleeya geli je dengar…. Aleeya buat2 tak dengar…

" Eh ko dengar tak ni… Ada org kirim salam… tak jawab dosa…"

Ewah.. pandai cakap dosa pahala plak mamat separa ni.. yg kau tu gaya dah macam pompuan tu tak dosa ker??... biarlah.. malas aku nak bertekak…

" Iye.. aku dengar… Wa álaikumsalam..... boleh aku tau sapa org yg rindu kat aku tu???”
" Haaaa…. sapa lagi....Mamat department rumah mayat tu la...." ada gelak dihujung jawapan Napi ni.... bole percaya ker???

" Sapa???" Takkan pakcik2 tu kot… gile hapa…

1 comment:

  1. assalamualaikum, follow laa blog saya koleksiceritapendekbest.blogspot.com.. cerpen terbaik !

    ReplyDelete