"Take nothing but memories. Leave nothing but footprints. Kill nothing but time."





22 March, 2010

~Memori Cinta Semalam~

Harini aku mmg tgh monday blues... toink toink.. idea nak merapu pon datang.... so, apalagi aku pon meluahkan ke dalam blog kesayanganku.... ni tgh cuba2 je nak menulis... sebarang watak atau peristiwa dalam cerpen ini tiada kene mengena dgn sesiapa yg masih hidup ataupon yg sudah tiada.... ok.. SELAMAT MEMBACA KAWAN2 KU....


Prolog : Memori Cinta Semalam.

Aku tersedar dr tidur.. keadaan sunyi sepi… ku gapai hp yg disebelah… arrghh.. baru pukul 3.30 pagi… terlalu awal utk bersiap ke ofis… entah kenapa tetiba aku rasa sunyi… jiwa pon jadi mellow… ada air mata bermain di bibir mata… Ya Allah… berilah aku kekuatan utk menghadapi ujianMU…

Kugagahi bangun utk sujud padaMU dipertiga malam yg sunyi ini… walaupon begitu byk setan2, buncit kurus cuba utk menghasutku utk terus menyambung tidurku yg terganggu… aku basahi wajahku dgn air suci lagi menyucikan… ku sarung telekung kebadanku… sesudah salam… aku duduk bertafakur… hati ini terlalu sedey…. Kenapa kenangan yg sudah bertahun cukup sukar utk aku delete dr memori aku… dia sudah bahgia… kekadang terbit rasa cemburu melihat org yg aku pernah sayangi bahgia bersama insan lain…. Ya Allah… kenapa hati ni terlalu lemah… Aku percaya seandainya dia ada lah hadiah cinta dr Allah utk aku nikmati didunia.. maka Allah akan kembalikan dia utk aku… tapi mmg dia bukan utk aku… dia sudah pergi jauh.. jauh dr aku…
Mgkn jodohku masih merantau mencariku.. seperti mana aku juga merantau mencarinya…. Cepatkanlah jodohku Ya Allah…. Terlalu sakit hati ini…
Chapter 1
~ Cinta bukan mengajar kita lemah, tetapi membangkitkan kekuatan..
Cinta bukan mengajar kita menghinakan diri, tetapi menghembuskan semangat –Hamka
“Apa lagi yg awak nak"… tiada langsung senyuman diwajahnya.
"Saya cuma ingin pulangkan brg yg saya pinjam"...
Belum sempat Aleeya pulangkan sebuah kereta meluncur parking di sebelah kereta Rizal… “siapa gadis ini??” getus hati Aleeya..
“Awak tunggu apa lagi.. bg jelah brg saya tu..” tegas sekali kata2 yg keluar dari mulut Rizal… Rizal benar2 sudah berubah dan membenciku… kerana gadis inikah??? Aleeya sudah tidak mampu lagi menahan tangis…. Ditinggalkan brg milik Rizal di atas bonet kereta… Aleeya sudah tidak punya kekuatan.. lebih2 lagi melihat gadis di sebelah Rizal yg memandang dengan penung kejengkelan…

"Apa hak kau nak pandang aku begitu haa..!!!“ Aleeya hanya mampu menjerit didalam hati… itulah hari yg paling sedey dalam hidup aleeya…
Dihina oleh org yg disayanginya… hari2 diteruskan Aleeya dgn hati yg kosong…
Seminggu lagi Aleeya bakal menduduki peperiksaan akhir tahun yg bakal menentukan arah tuju hidupnya… pada saat itu hanya kenangan yg ada… tiada mood mengadap buku sedangkan teman2 lain begitu kusyuk menelaah… apa nak jadi aku ni…. Setiap kali aku cuba utk study setiap kali itu jugaklah wajah Rizal muncul…. Kenapa???? Apa lagi yg perlu aku buat??? Aku nk final exam.. !!!
Aleeya cuba memaksa diri utk study… tapi air mata masih mengalir macam air paip… nasib baik bukan macam paip bomba…
Tetiba mata Aleeya terpandang family photo di tepi meja study…
Mak Abah… Leeya akan cuba buat yg terbaik… Doakan Leeya…

“Leeya carry mark dah kuar la…” jerit Ila teman baik sekuliahku…
Aleeya Cuma mendang sepi wajah Ila…
“wei.. pahal ko ni…??? Tak nak tgk ke carry mark ko brapa???” Ila mula menampakkan muka tak puas hatinya…
“ aku tak kisahlah berapa pun..” Aleeya malas nak melayan kawan yg sememangnya semangat mengalahkan atlit sukan masuk komanwel hahha…
“apa lah ko ni… org lain sebok nak tgk carry mark.. ko boleh plak tak nak tgk…”
Ke ko confident carry mark ko tinggi beb???” Ila dgn muka acuh tak acuh..

“Leeya..!!! Leeya…!!!” entah dr mana la si minah ni dtg… Kuzie berlari anak itik ke arah aku dan Ila…
"Leeya.. giler la carry mark ko.." Kuzie dgn nada tersekat2.. tau pon semput… yg ko berlari macam tak cukup tanah aphal…!!
"Berapa wei carry mark aku???“ Ila dah tak sabar nak tau….
"Aiseh.. ko punya aku tak perasan la.. aku perasan si Leeya ni je…
Giler 48.5/50 tu… yg lain paling tinggi 41 je tau… si Zura yg pandai tu pon 41 je… ko jampi apa wei dapat tinggi cenggitu… exam nanti ko jawab ala kadar pon dah lepas…“ Minah ni kalo cakap makan bertih jagung… tak berenti…
"Apsal ko xtgk aku punya sekali Kuzie??? Ko ni teruk la..!!!“ Ila mula menunjukkan nada merajuk…
"Ala.. sorry la Ila.. aku tadi pon tak tau carry mark dah kuar.. kebetulan lalu kat depan bilik Prof… Nampak carry mark tu… jgn la majuk…”
“ Abis tu ko dpt berapa??” Ila cuba malas nak melayan rajuk hati.
“Aku dapat 35 je… teruk kat test 2 dulu la…“
"Wah.. ko ni Leeya.. putus cinta pon dapat carry mark tinggi… apa petua ko ni??? Macam tu aku pon nak putus cinta jugakla…”
Kuzie masih dengan bebelannya… dan aku dgn dunia aku yg sunyi sepi dan kosong….. KOSONG………………..
HAK MILIK KEKAL CERPEN INI IALAH ALIANA ISMA.

Tunggu sambungannya yaa...!!!!
~ baru belajar tulis cerpen ni... kalo suka komenla.. kalo tak suka pon komen jugakla.. mana tau leh improvekan di masa depan..

2 comments:

  1. "Aleeya cuba memaksa diri utk study… tapi air mata masih mengalir macam air paip… nasib baik bukan macam paip bomba…"

    hahaha lawak arr part nih... citer ko dah ok.. tp tak tau la aper yg kurang... takpe usaha lagi.. ble nk kuar smbungan dier nih?

    ReplyDelete
  2. hahaha... tunggu la tgh mellow... aku sambung... tak nak sedey2 sgt... tu yg merapu hahaha

    ReplyDelete