"Take nothing but memories. Leave nothing but footprints. Kill nothing but time."





28 August, 2012

Ho Chi Minh City - Part 3

Mak aaiiiii.... apsal byk sangat sawang kat blog aku ni..... ni bukan sarang labah-labah je... sarang tebuan pon dah parking kat blog aku ni... huhuhu... dah macam hutan simpan plak blog ni... hahaha.... Oklah tanpa membuang masa aku teruskan expedisi membersihkan sesawang dlm blog ni... silalah baca sambungan cerita hutan simpan aku ni yeee.... enjoyyyy!!!!

(Day 4)

11 April 2012 – HCMC Tour

Hooreeyyy… harini hari kami nak tour the city… hanya berbekalkan GOOGLE MAP yg di print & dibawa faezah ditemani bersama muka-muka suci kami semua hahaha… terer tak kami???!!!... Ronda-ronda bandar Ho Chi Minh…. Wokey our first destination…General Post Office…best woo kalo main redah2 ni… Mana taknyee…tak de la korang macam lipas kudung nak ke sini ke sana… ikut suka korang la... kalo rasa letih bila2 masa bole stop… kalo dah terkinja2 nak shopping… amik la lama mana pon korg nak bertapa dalam kedai tu hahaha…. Tak de sapa nak marah kan kan kan.…

Sambil jalan sambil snap pic… itu adalah perkara biasa & kemestian kalau kita pergi jalan kemana-mana pon kan!!!… Dalam dok cari kat mana General Post office tu kami berjumpa dulu dgn bangunan ni…. Cuba teka bangunan apa???
Nak tau inilah People’s Committee Buiding.. Cantikkan… Kebanyakkan bangunan lama di sini bercirikan French architecture… So, dah macam ala2 kat Paris la bangunan kat sini…bole la kalo rasa nak “chong” korang pegi Paris pon bole hahahaha.. tapi kalo nak kencing kat aku sorry la baii… aku dah sampai sini la… hahahaha…

Dengan berpandukan map yg ada…. kami pon sampaila ke tempat yg di tuju… TAPI… sebelum sampai kat General Post Office tu kami nampak bangunan ni dulu….waahhhh…. Lagi sekali terpegun.... hahaha...

- ni bukti aku dah sampai sini yee... bukan photoshop tau... :-)

Inilah dia Saigon Notre-Dame Basilica yg betoi-betoi terletak kat tengah bandar Ho Chi Minh… Posing ala-ala model pencen semua hahaha…. Dah puas amik gambar baru lah kami masuk dalam Pejabat Pos tu pulak… Oh ya Pejabat Pos tu sebelah je dgn bgn ni... okehhh... Lagi sekali aku terpegun…. (berapa byk kali terpegun daaa....) Fuuhhh… Besar tu.. cantik plak… kan kan???

 - posing dulu sebelum masuk... syarat wajib...!!!
 - view from outside
 - view from inside
 - tau tak apa benda ni???? ni pondok telefon ok... cantik kan???
- lagi satu bukti aku dah masuk sini.... I was HERE ok..!!! (sambil conteng kat dinding... hehehe...)

Jenuh jugak la dok tunggu sapa la mangsa kami nak mintak tolong amik pic kami beramai2 ni… hehe... nasib baik ada sorg... agaknya tourist gak kot… mmg terbaiklah… pasal dia siap adjust kan camera si ain ni… nak cari angle baiikk punya pasal… cayalah Farouk!!! (Farouk mana la pulak….haha..)

p/s: gambar akan di post selepas dapat dr tuan punya camera (ON HOLD)

Then, kitorg nak carila Hard Rock CafĂ©… Mula-mula tanyalah kat adik guard ni… Dia mmg muka blur... Haram dia tak paham apa kitorg cakap aku rasa... hampehhh....nasib baik ada sorang lagi ni paham kami ckp apa… addoohaaiiii…. Manyak susah wwooo….
- Bear tu comel atau org yg pegang bear tu yg comel??? Aku pilih dua-dua hahaha....
Kat sini aku sempat sambar Key Chain dgn harga USD 17… Manyak mahal… hahaha padan muka aku…

Dan kami juga bernasib baik pasal ada sorg uncle ni… bole ckp melayu lagi.. tolong amik gambar kami… TQ UNCLE XXX.…
Dah sejukkan badan dalam HRC tu kami pon cadang nak pegi War Museum… tapi alih2 tak jadi pasal jauh sesangaatttt…. Next time la…. (macam nak dtg lagi je bunyinyeee haahaha…. Alasan nak g shopping sebenarnyeee....)

So, time for shoppiiinggg!!!! Yeeaahhaaa…. Asal lalu kedai baju je masuk… haha… mmg shopping habis la… Aku beli baju manik 3 pasang.. hammbikkk ko…. Tapi mmg cantik beb… murah pon murah… kalo kat Malaysia.. mau beratus harga ni… tapi kat sini paling mahal pon aku beli USD30 je… Penat masuk kedai kuar kedai je… sure korg akan jumpa org Malaysia dalam dok shopping tu hehehe…. Ramai orang kita kat sana… Leh wat REUNION hahahah...


 - antara kedai-kedai yang kami terjah...

Lepas dah shopping baju pasang… kami balik bilik pasal pas ni kami nak shopping kain cotton plak…. Hahaha GILER punya shopping….

p/s : gambar akan menyusul selepas dapat dr tuan punya camera (ON HOLD)

Ni pulak antara pic aku sempat snap sepanjang pusing-pusing kat HCMC ni...
- paling byk jual... Topi keledar yang beraneka pesen.... sekali tgk macam cap jee...


- Parkson in HCMC.... lalu jee... harga sama macam kat Malaysia... Std price kottt...


Dan seperti biasa aktiviti malam kami ke pasar malam… hehehe… ada je nak beli… duit belen2 yg ada ni habiskan la pasal esok dah nak balik…

(Day 5)

12 April 2012 – Balik Malaysia daaa….

Memandangkan flight kami pukul 3 ptg.. so, masih ada masa lagi for last minit punya shopping hehehe…. Aku pon kene cari bag yg member aku pesan… utk pengetahuan korang yg suka barangan outdoor or hiking bag… kat sini mmg murah… aku tak tipu beb… pasalnya… harga yg jual kat Malaysia akan jd triple dr hrga asal…. Serius aku tak tipu… buktinya… Bag karrimor yg aku beli online harganya 3 kali ganda dgn harga asal… dan bag yg sama sekali dengan warna pon sama tu di beli oleh kwn aku wwaaaaa…. Tak suka… tapi betoi jugak la kan… nama pon berniaga… hhmmmm….
 - nilah kedai Auntie yg aku memborong byk barang outdoor... murah-murah.... kat sini byk sikit pilihan... Rambang mata yg mana satu nak beli...
Dalam pukul 12 kami check out… tapi sebelum tu penat beb packing barang… ye la.. masing2 bising pasal takut lebih muatan…(tu la shopping tak hengat…) siap amik penimbang hotel..(Tq adik comel jaga pintu tolong bawa penimbang tu heheeh…)

Aku punya bag mmg ngam-ngam je 20 kg… kussss… semangat… selamat…. Yang lain dok masuk barang timbang.. pastu kuar barang… masuk balik… timbang balik…. Tu lah yang berlaku dalam bilik kami… Apapon… akhirnya selamat jugak kami semua adjust tak terlebih muatan…. Yesss!!!...
- Inilah hasil packing memacking.....Beg yg semestinya beranak pinak bila nak balik... hehehe

ok... sebelum aku tutup buku pasal HCMC ni aku list down kat korang yg nak backpackers/memborong ke sini...
Ni aku punya expenses masa kat sana…

Cu Chi Tunnel = USD 14 (amik pakej kat hotel)
Mekong river = USD 8 (amik direct kat travel agency kat sana)

Makan = sekali makan dalam RM10. kalo kat tempat ekslusif dalam RM20 lebih. Kalo bwk makan sendiri lagilah save...

So, bajet wajib hangus dalam RM350 je… termasuk hotel dan transport.

Extra tu

Kain cotton = USD10 selai
Telekung = USD 27-30 (ni jenis kain yg ok. Harga tgk quality kain & sulam) ada je lagi murah. Kene pandai tawar. Kedai ustazah Basiroh
Baju kurung sulam manik kain chiffon = USD 30 (paling ok. Kalo pandai tawar leh dapat lagi murah…)
Baju kurung sulam manik kain cotton = USD 30 / USD 20 (tgk kain & sulam manik)
Vietnam silk = USD 11 (tak tau ok ke tak pasal tak sure harga kat sini berapa…)
T-shirt = USD 3-5 (make sure jgn amik lebih pasal mmg rate macam tu je… dapat lagi murah lagi bagus)
Fridge magnet = boleh dapat harga dalam 50000 dong utk satu paket yg byk2 kalo pandai tawar. Aku kene 80000 dong huhu

Utk wrapping bag masa kat airport kalau nak amik la…USD4

Sayonara Ho Chi Minh… See ya next time…Insya Allah….

Thank pd yang sudi baca entri saya…

10 comments:

  1. Salam Aliana Isma...akak dah baca semua cerita pasal trip to HCM. Thanks sebab banyak info yang boleh dijadikan panduan. Akan ke HCM bulan November ni...Akak dah follow your blog. Senang-senang singgahlah ke blog akak pula...http://ceriterachaz.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam kak... Tq sudi baca blog saya... wahh nak pegi HCMC yee... best.. best... saya pon rasa nak repeat lagi...Selamat bercuti ye akak... u folow me.. i folow u... Thanks...

      Delete
  2. Assalamualaikum,

    Kedai auntie yg jual bag tu kat area mana? email saya kat faizalb@malaysiaairlines.com

    Thanks

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa'alaikumussalam

      Kedai auntie tu dekat dengan pasar ben thant tu. Maaf lambat reply.

      :)

      Delete
  3. bestnye.detail info.its help a lot.nak pegi may ni.tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat bercuti... happy shopping too... sana rambang mata... tak kira la lelaki ke pompuan ke.. pasti rambang mata.... hehehe...

      Delete
  4. hihi..cant wait.tgh buat kira2 dah ni.my name is myra.btw..hotel tu tmph from agoda kan.eh tmph dr malaysia.agak2 bilik cam korang.2 single bed muat ke for 4 org.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi mira... wahh ramai sekrang nak pergi HCMC ni... yess.. its one of the best place for shopping... kalo bole tahan nafsu shopping tu hebat sungguhh la hehehe... bilik kami duduk tu utk 4 org.. 2 queen bed. kebetulan ada kosong...

      Delete
  5. Ass"kum, nak tanya kedai beli bag outdoor tu kt mana ? boleh bg nama kedai. nak pg sana nanti.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam.. sory lambat reply... kalau nak beli barang outdoor.. saya cadangkan pegi kat saigon square... kat situ leh dapat yg ori dan harga sgt baik.. kami tak sempat pegi situ...

      Delete