"Take nothing but memories. Leave nothing but footprints. Kill nothing but time."





21 February, 2013

Kursus Umrah

- Masjid Besi... cantikkan

Ok.. perkara pertama sebelum nak ke tanah suci silalah buat persediaan awal seperti attend kursus umrah... macam aku yang first timer ni lagilah wajib kene pegi kan... Jangan ingat pergi sana macam pegi jenjalan makan angin tengok Eiffel Tower plak... hehehe kalau yang dah byk kali pergi pon tak de salahkan untuk attend kursus umrah ni walaupon dah berpuluh-puluh kali dah pegi.... sure bole refresh mana yang dah rasa-rasa nak lupa tu disamping dapat tambah ilmu... Lain speaker tentu lain cara dan isi kandungannya... tak gitu???

Date : 12 January 2013
Location : Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin / Masjid Besi
Speaker : Ustaz Haji Ahmad Shukri
Organiser : TH Travel & Services

Thanks to Zt yang mencari dengan bersungguh-sungguh kursus umrah yang percuma area Selangor disebabkan kami sendiri tak tau bila la kursus dari travel agensi kami ni nak buat, makanya kami perlu mencari inisiatif sendiri... kat sana bukan bole main hentam kromo je... kene ada ilmu... dan akhirnya kami jumpa yang ni.... Lepas tu baru aku tau rupanya kat Menara Tabung Haji  di Jalan Tun Razak ada buat tiap-tiap minggu setiap hari Sabtu jam 8.30 pagi .... hehehe...
Bermula dari jam 9 pagi hinggalah jam 1.30 petang. banyak ilmu dan info yang diperolehi...

Yang paling aku tak bole lupa part larangan semasa berihram. Kan semuanya ada 13 perkara yang dilarang. Salah satunya memburu atau membinasakan binatang... Mati-mati ingat benda ni memang tak kan la nak buat masa kat sana... Sekali ustaz tu cakap kalau sergah burung pon tak bole masa dalam ihram. Itupon dah dikira salah... huhu... Itulah hikmah menghadiri kursus ni... yang kita anggap remeh sebenarnya perkara besar.... dan satu lagi yang penting niat umrah bagi yang perempuan. Kalau dalam buku yang aku beli tu general je tapi rupanya untuk yang perempuan ada lain sikit pasal perempuan kan datang haid so ada tambahan dalam niat umrah... Silalah bertanya yang lebih arif ye....

Tak sangka plak ada disediakan makan untuk kami semua yang datang kursus ni hehee.... dan pihak TH pon tak sangka ramai pulak yang datang... so, makanan tak berapa nak cukup... Aku dapat la jugak rasa nasi lemak untuk alas perut yang lapar.... Alhamdulillah... Rezeki Allah....

Speaker pon best... Ustaz ni memang cool cara penyampaian dia... Aku ni asyik nak tergelak je bila dia relate dengan keadaan masa kita buat umrah nanti... cara pakai kain ihram buat lelaki, info penting buat kaum wanita, cara nak tawaf pon ustaz ni tunjuk... terkekek-kekek ketawa bila ustaz ni bagitau kat sana nanti ada macam-macam orang... kene banyakkan bersabar... -serius... aku kat sana memang banyak kene bersabar... Pada aku nak elakkan dari kita hilang sabar... SENYUM... :)

Alhamdulillah... inilah kursus umrah aku yang agak proper la... pasalnya kursus yang travel agency aku tu lebih kepada bercerita... hhmmm.... Bukan lah nak kata tak bagus cuma bagi yang first timer macam aku ni memang agak blur la kalau tak de cerita apa yang patut dan yang tak bole buat masa kat sana nanti... Maybe group aku ni semuanya dah banyak experience so dia ubah style banyak kepada bercerita pengalaman di sana. Husnuzhon.... Bersyukur sangat dapat pegi kursus ni.. kalau tak memang la banyak info yang aku dan zetty tak tahu... Cuma pandangan akula, pada yang nak pegi umrah ni baiklah attend sebanyak mungkin kursus umrah yang ada... memang ada info yang sama tapi pasti ada ilmu tambahan yang akan kita perolehi. Aku cuma dapat pegi sekali je huhu...- Insya Allah... walaupon dah sampai sana aku akan attend jugak kursus umrah lepas ni... sekadar menambah ilmu... jom kengkawan... In sha Allah dengan cara ini kita akan  dijemput menjadi tetamu Allah.... Amiinn....

4 comments:

  1. Amin! In shaa Allah klu ada rezeki nk pergi buat umrah will try to go kursus umrah first. Thank ka long, mst byk kan ilmu yg klong dpt..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin... moga Kak chik di jemput menjadi tetamu Allah.... Best sgt kat sana kak chik... tak leh nak luah dgn perkataan perasaan kita kat sana....

      Delete
  2. seronok baca dah nak pergi ke tanah suci.. syukur ...
    ps::: akak jumpa blogni sebab nak cari maklumat pasal teksi di vietnam... banyak info menarik di sini .. akak follow

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah... baru balik dr tanah suci.. ni baru nak update blog... hehehe
      Akak nak pergi vietnam ek?? best utk shopping hehehe rambang mata di sana nanti...
      selamat bercuti... :) Tq follow..

      Delete